W artykule przedstawiona jest informacja na temat dotacji oświatowej dla przedszkoli i szkół, dotacji dla stowarzyszeń oraz na prowadzenie świetlic i ognisk wychowawczych.
Zgodnie z Ustawą z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych art. 16-21 - publiczne (niesamorządowe) i niepubliczne placówki wychowania przedszkolnego (niebędące placówkami specjalnymi) otrzymują na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej 75%/50%/40% podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli (w zależności jakiego typu jest jednostka) z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.
Dotacja na ucznia niepełnosprawnego jest naliczana odnosząc się do kwoty subwencji należnej konkretnemu uczniowi tj. Uczniowi o określonej niepełnosprawności, które są wyrażone wskaźnikami, na podstawie których jest kalkulowana subwencja oświatowa na takiego ucznia. Publiczne i niepubliczne przedszkola specjalne otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.
Wysokość dotacji na podstawie kwot subwencji obliczana jest corocznie na podstawie otrzymanej metryczki subwencji oświatowej.
Przy obliczaniu kwot przewidzianych w subwencji na ucznia trzeba się odnieść do wag określonych w załączniku do rozporządzenia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej w danym roku dla jednostek samorządu terytorialnego – na 2022 r. jest to rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 grudnia 2021 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022 (Dz. U.poz. 2453).
Wagi określone w rozporządzeniu wyrażają w postaci arytmetycznej ocenę kosztów dostarczania poszczególnym grupom uczniów potrzebnego im wykształcenia i służą ustaleniu kwoty uzupełniającej części oświatowej subwencji ogólnej na zadania szkolne lub pozaszkolne.
W formule algorytmicznego podziału między JST części oświatowej subwencji ogólnej, wagi przeliczeniowe stosowane są addytywnie, tj. jeżeli uczeń zalicza się do kilku wag, jest on każdą z nich przeliczany.
Z metryczki na dany rok wynika kalkulacyjna kwota jednostkowa na ucznia przeliczeniowego używana dla ustalenia kwoty należnej JST części oświatowej subwencji, tzw. finansowy standard A podziału subwencji. Kwoty przewidziane w subwencji otrzymywanej przez daną JST na ucznia obliczane są jako iloczyn:
- wskaźnika korygującego Di – właściwego dla danej JST,
- finansowego standardu A podziału subwencji,
- właściwych wag, określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z Uchwałą nr XXIX/242/2020 Rady Miejskiej Dębna z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół prowadzonych na terenie Gminy Dębno oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji - dotacji z budżetu Gminy Dębno udziela się na okres roku budżetowego, na wniosek organu prowadzącego, złożony do Burmistrza Dębna, w terminie do dnia 30 września roku bazowego – po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 33 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych tj.:
Dotacja przekazywana jest na rachunek bankowy beneficjenta dotacji, wskazany przez organ prowadzący we wniosku o udzielnie dotacji. Dotacja przekazywana jest w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym, że część za styczeń i grudzień są przekazywane w terminie odpowiednio do dnia 20 stycznia oraz do dnia 15 grudnia roku budżetowego. Kwotę dotacji na ucznia na rok budżetowy ustala się oddzielnie dla przedszkoli, innej formy wychowania przedszkolnego i szkoły. Wysokość dotacji w każdym miesiącu jest uzależniona odpowiednio od liczby uczniów z wyodrębnieniem liczby uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych ustalonej dla danego beneficjenta dotacji według stanu na pierwszy roboczy dzień miesiąca. Miesięczna część dotacji przekazywana jest na podstawie pisemnej informacji organu prowadzącego o rzeczywistej liczbie odpowiednio uczniów, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w danym miesiącu, złożonej Burmistrzowi Dębna do 10 dnia danego miesiąca według stanu na pierwszy dzień danego miesiąca,
Udzielamy dotacji dla Stowarzyszeń zgodnie z Ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Na podstawie powyższej ustawy powstaje Program Współpracy Gminy Dębno z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań pożytku publicznego na dany rok, który przyjmowany jest Uchwałą Rady Miejskiej w Dębnie.
Procedura przeprowadzenia w trybie konkursowym zadania odbywa się zgodnie z Regulaminem przeprowadzania otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych w Gminie Dębno - przyjętym Zarządzeniem Burmistrza.
Gmina Dębno wspiera Stowarzyszenia udzielając dotacji w trybie konkursowym oraz w trybie uproszczonym. Na BIP w zakładce pożytek publiczny (każdy rok jest osobno) można prześledzić ogłoszone konkursy przyznane dotacje i kwoty, natomiast w trybie uproszczonym są zakładki na konkretne oferty składane przez stowarzyszenia, gdzie każdy może złożyć uwagi do umieszczonej oferty w ciągu 7 dni od dnia jej zamieszczenia na stronie - po tym terminie zamieszczamy informację o braku uwag jeżeli żadnych nie było i możemy podpisać umowę na realizację zadania. (Nie było jeszcze sytuacji, aby wpłynęły jakiekolwiek uwagi dotyczące złożonych ofert.)
Jeżeli chodzi o udzielanie dotacji w trybie konkursowym i ich jawności to pod koniec roku istnieje możliwości zgłaszania kandydatów do prac w komisji konkursowej oceniającej oferty w ramach otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych Gminy Dębno przez organizacje pozarządowe oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego – brak zainteresowania ze strony Stowarzyszeń.
W każdym przypadku zawierana jest umowa, której zapisy szczegółowo precyzują zasady i sposoby wydatkowania środków przez stowarzyszenia. Zleceniobiorca (-cy) jest/są zobowiązany (-ni) do prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo-księgowej i ewidencji księgowej zadania publicznego oraz jej opisywania zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 395, z późn. zm.), w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych.
Ognisko wychowawcze – otrzymuje środki na realizację zadań z zakresu zdrowia publicznego (Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym Dz.U.2022.0.1608 t.j) na podstawie otwartego konkursu ofert. Ogniska wychowawcze w naszej gminie są dwa:
Ogniska Wychowawcze to placówki mające na celu zapobieganie niedostosowaniu i sieroctwu społecznemu dzieci i młodzieży oraz zapewnianie pomocy rodzicom mającym poważne trudności w ich wychowaniu, jak również tworzenie właściwych dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży warunków wychowawczych, materialnych i zdrowotnych
Świetlica socjoterapeutyczna - otrzymuje środki na podstawie ustawy z dnia 23 września 2003r. o pożytku publicznym i wolontariacie (t.j. Dz.U. 2022 poz. 1327) – tzn. gmina ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację zadania gminnego, które mogą być realizowane poprzez stowarzyszenia. Świetlica socjoterapeutyczna na terenie gminy jest tylko jedna przy parafii św. Ap. Piotra i Pawła w Dębnie.
Działalność świetlicy zapewnia dzieciom warunki właściwe do nauki i wypoczynku, a jednocześnie realizuje program socjoterapeutyczny, który pozwala dzieciom aktywnie rozwijać wszystkie sfery osobowości, wykształcić umiejętność współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej, zbudować obiektywny obraz własnej osoby, nabyć umiejętności właściwego reagowania w sytuacjach trudnych.