Nowa ewidencja stowarzyszeń zwykłych
Od 20 maja 2016 r. działają nowe przepisy o stowarzyszeniach zwykłych. Ich elementem jest również ujednolicona ewidencja prowadzona przez starostów. Informacje o stowarzyszeniach zwykłych, które trafią do ewidencji, będą upubliczniane na stronach Biuletynów Informacji Publicznej. A stowarzyszenie zwykłe, które – w odpowiednim czasie – do ewidencji nie trafi, przestanie być stowarzyszeniem.
Żeby korzystać z możliwości, jakie stwarza Prawo o stowarzyszeniach po nowelizacji, trzeba spełnić jednak pewien warunek. Tym warunkiem jest znalezienie się stowarzyszenia zwykłego w nowej ewidencji stowarzyszeń zwykłych. Do ewidencji zgłasza się nowo utworzone stowarzyszenie zwykłe. Może to jednak zrobić również stowarzyszenie zwykłe, które działało przed 20 maja 2016 r.
Organ nadzorujący stowarzyszenie zwykłe to starosta. Pisemny wniosek zanosimy więc do urzędu powiatowego w Myśliborzu. Złożenie wniosku nie pociąga za sobą konieczności dokonania opłaty.
Aby złożyć wniosek o wpis do ewidencji Starosty Myśliborskiego stowarzyszenie zwykłe musi dostosować swoje regulaminy do nowych przepisów. Regulamin działalności musi określać w szczególności: nazwę stowarzyszenia zwykłego, cel lub cele, teren i środki działania, siedzibę, przedstawiciela reprezentującego Stowarzyszenie zwykłe albo zarząd, zasad dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkowstwa, a także sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego. Ponadto do wniosku należy dołączyć:
- protokół z zebrania wraz z podjętymi uchwałami;
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz PESEL przedstawiciela reprezentującego Stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin przewiduje ten organ;
- adres siedziby stowarzyszenia.
Jeżeli wniosek o wpis składa zarząd, podpisują go wszyscy członkowie zarządu.
Dodatkowo informujemy, że stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać zarząd określa w regulaminie działalność tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych. Stowarzyszenie zwykłe, które zmaierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa w regulaminie działalności tryb jego wyboru, uzupełnienia składu oraz jego kompetencje.
Czy trzeba zgłaszać stare stowarzyszenie zwykłe do nowej ewidencji?
Co mają zrobić stowarzyszenia zwykłe, które powstały wcześniej, czyli przed 20 maja 2016 r., nieraz znacznie wcześniej np. w 2010 r. czy jeszcze w latach 90. Przede wszystkim muszą zdecydować, czy odpowiada im nowa formuła stowarzyszeń zwykłych, w której zyskują nowe możliwości (jak np. wiele źródeł finansowania działań), ale też pojawia się odpowiedzialność (niekoniecznie większa, ale z pewnością jednoznacznie opisana w ustawie).
Stowarzyszenia zwykłe, którym odpowiada propozycja zawarta w ustawie z 25 września 2015 r., aby z niej skorzystać muszą dokonać wpisu do nowej ewidencji, podobnie jak nowo powstające stowarzyszenia. Dopóki tego nie zrobią, nie uzyskają ułomnej osobowości prawnej i nie będą mogły korzystać np. z dotacji publicznych. A jeśli po upływie dwóch lat (20 maja 2018 r.) nadal nie znajdą się w nowej ewidencji, to formalnie przestaną istnieć.
Stowarzyszenia zwykłe, które dostosują się do nowych przepisów zwiększą swoje możliwości działania, m.in.:
- uzyskuje ułomną osobowość prawną – nabywa prawa, zaciąga zobowiązania, może posiadać majątek np. kupić lokal.
- uzyskuje środki na działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej.
- może otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Wydział Planowania i Rozwoju