21 sty 2020 Drukuj
Savoir – vivre dla i wobec osób z niepełnosprawnością
Gospodarka
Wsparcie unijne na budowę kanalizacji w Smolnicy
Powstało boisko wielofunkcyjne przy szkole w Sarbinowie
Budżet na 2023 rok uchwalony
Komunikaty
Marszałek województwa zaprasza młodzież na Zachodniopomorskie RoboCampy online
Nowy radiowóz dla dębnowskich policjantów
Głosuj na nasz projekt w konkursie „Inwestycja z perspektywą”
Kultura
Uczniowie z terenu gminy Dębno nagrodzeni w konkursie plastycznym
Można składać wnioski do programu "Niepodległa"
1 lutego zapraszamy na nowości kinowe
Często nie wiemy jak zachować się w stosunku osoby niepełnosprawnej. Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży Niepełnosprawnej Ruchowo „Tęcza” przygotowało przewodnik, z którym warto się zapoznać. To wskazówki dla i wobec osób niepełnosprawnych.
Apel osoby pełnosprawnej:
- Nie zawsze wiem jak się wobec Ciebie zachować – pomóż mi w kontaktach z Tobą
- Nie zawsze wiem czy powinienem zwracać się bezpośrednio do ciebie – nie wiem czy życzysz sobie w kontaktach ze mną
- Najbardziej boję się samego siebie w kontaktach z Tobą – pomóż mi pozbyć się tego lęku
- Jeżeli potrzebujesz pomocy – po prostu mnie poproś – udziel mi wskazówek jak mam ci pomóc
- Pozwól mi Tobie współczuć – nie potępiaj mnie za moje zachowania – nie chcę Cię urazić
- Zmień swoją postawę – nie bądź roszczeniowy
- Nie odwracaj się od świata i od ludzi – Twoja bierna postawa powoduje moje poczucie winy i strachu przed kontaktami z Tobą
- Czasem wydaje mi się, że winisz mnie za swoją niepełnosprawność
- Pomóż mi zrozumieć Twoje potrzeby – chcę Cię poznać!
- Wybacz mi moją nietolerancję – ona wynika przede wszystkim z braku kontaktu z osobami takimi jak ty, braku wiedzy na temat Twoich potrzeb i trudności w funkcjonowaniu
- Nie traktuj mojej niechęci niesienia pomocy jako przejawu mojej litości
Apel osoby niepełnosprawnej
- Nie godzę się na Twoją litość – niepełnosprawność jest wpisana w moje życie, skoro ja mogę z tym żyć – Ty musisz to zaakceptować – ZOBACZ WE MNIE CZŁOWIEKA
- Zwracaj się bezpośrednio do mnie – jeśli mnie nie rozumiesz poproś bym powtórzył – zauważ mnie – zauważ, że się staram
- Najbardziej boję się braku Twojej akceptacji
- Widzę świat taka samo jak Ty – chcę korzystać z życia tak samo jak Ty
- Pomóż mi walczyć o moje prawa
- Nie traktuj mnie jak szablonu, karty przetargowej – jeżeli proszę Cię o pomoc nie uznawaj tego od razu za oszustwo - spróbuj postawić się w mojej sytuacji
- Tratuj mnie podmiotowo – zamiast kaleka, niepełnosprawny/ - na używaj takich zwrotów jak OSOBA z niepełnosprawnością, OSOBA niepełnosprawna
- Zachowuj się naturalnie – to, że jestem niepełnosprawny nie znaczy, że potrzebuję specjalnego traktowania
- Spytaj mnie o zdanie zanim postanowisz wypowiedzieć się w mojej sprawie
- Szanuj moją przestrzeń osobistą
- Patrz mi w oczy
Jak się zachowywać? Kilka praktycznych wskazówek . Uwzględniających konkretny rodzaj niepełnosprawności.
Osoby korzystające z wózka lub niepełnosprawne ruchowo
- Nie pochylaj się nad osobą na wózku, aby się przywitać.
- Nie traktuj takiej osoby jako stojaka lub wieszaka na ubrania.
- Nie pchaj ani nie dotykaj czyjegoś wózka, ponieważ stanowi on część przestrzeni osobistej tej osoby.
Osoby niewidome lub niedowidzące
- Zanim nawiążesz kontakt, uprzedź o tym osobę niewidoma (przedstaw się).
- Idąc z taką osobą opisuj otoczenie i wskazuj przeszkody.
- Wskazuj osobie drogę, podaj konkretne wskazówki niewymagające orientacji wzrokowej.
Osoby niesłyszące lub niedosłyszące
- Jeśli nie rozumiesz, co mówi osoba niesłysząca lub niedosłysząca, poinformuj ją o tym.
- Podczas rozmowy patrz na osobę niesłyszącą lub niedosłysząca=ą.
- Zanim zaczniesz rozmowę upewnij się, że taka osoba patrzy na ciebie.
- Mów z twarzą zwróconą do rozmówcy.
- Mów wyraźnie, nie żuj gumy, nie zasłaniaj ust.
Osoby o odmiennym wyglądzie
- Jeżeli widzisz osobę, która wygląda inaczej, po prostu uśmiechnij się do niej.
- Jeżeli możesz, zacznij rozmowę i włącz tę osobę do wszelkich toczących się działań.
Osoby cierpiące na epilepsję (padaczkę)
- Jeśli ktoś dostaje ataku padaczki, nic nie można zrobić, aby ten atak powstrzymać. Jeśli osoba ta przewróciła się, upewnij się, że jej głowa jest bezpieczna i czekaj aż atak minie.
- Gdy atak minie, osoba ta może czuć się zawstydzona i przestraszona. Spróbuj zapewnić jej odosobnione miejsce, aby mogła się uspokoić.
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
- Zwracaj się do takiej osoby używając jasno sformułowanych zdań i prostych słów.
- Nie używaj języka dziecięcego, ani nie traktuje protekcjonalnie takich osób.
- Bądź cierpliwy i daj Twojemu rozmówcy wystarczającą ilość czasu, jeżeli ma trudności z podejmowaniem szybkich decyzji.